opc_loader

Wensenlijst

Leef! Zeep waar je ook een beetje blij van wordt

Leef! Zeep waar je ook een beetje blij van wordt

Zeep voor je lijf, voor het huishouden, shampoobars, conditioner, scrubs en zeep met edelstenen erin. Brigitte Kroos-Francot (42) uit Herten maakt met B-Natural alle zeep zelf. „Zo natuurlijk én zo mooi mogelijk. Zodat je er ook een beetje blij van wordt.”

DOOR  RONALD COLÉE- DAGBLAD DE LIMBURGER 11 MAART 2020

Ze had heel wat wensen op haar lijstje. Als ze haar eigen zeep op de markt ging brengen, dan moest die ook zo perfect mogelijk zijn. Dus niet alleen reinigen en verzorgen, maar ook lekker schuimen, geschikt zijn voor ieder huidtype en er ook nog leuk uit zien. En dat alles zo ecologisch verantwoord mogelijk. „De meeste fabrieksmatig gemaakte zepen bevatten natrium lauryl sulfaat als schuimverbeteraar. Dat is supertroep die ervoor zorgt dat je huid uitdroogt. Dat komt omdat fabrikanten het belangrijkste verzorgende bestanddeel van zeep – glycerine – uit de gebruikte oliën persen om er dagcrème of bodylotion van te maken. Aan de olie-overblijfselen voegen ze een geurtje, een kleurtje en die schuimverbeteraar toe en klaar is hun zeep. Dat wilde ik dus niet.”

Gent

Brigitte Kroos-Francot legt thuis in Herten uit hoe acht jaar geleden haar bedrijf B-Natural tot stand kwam. „Ik was altijd al geïnteresseerd in crèmepjes en zeepjes toen ik met mijn man een weekendje Gent geboekt had. Terwijl ik eigenlijk helemaal niet zo’n stadsmens ben. Hou meer van de natuur. Dus toen we na een hele dag shoppen naar het hotel liepen om ons op te frissen, troffen we vlak bij het hotel een winkeltje aan met heerlijk zacht geurende zepen. Zelfgemaakt. Zepen die totaal anders aanvoelden dan ik gewend was en er ook nog leuk uitzagen. Dat wilde ik ook. Dus struinde ik bij thuiskomst allerlei YouTube-filmpjes af om het zeep maken ook onder de knie te krijgen.” Dat bleek lastiger dan gedacht. „Hetgene wat ik, na het in mijn pannen roeren, aantrof zag er toch heel anders uit dan in die filmpjes.”

Toen haar zeepjes steeds beter werden en familie en vrienden haar aanspoorden om die ook te gaan verkopen, besloot de docente maatschappijleer, psychologie en loopbaan en burgerschap van Gilde Opleidingen in Roermond workshops te gaan volgen. „Bij een van die bijeenkomsten, over cosmeticaregelgeving, liep ik een dermatoloog annex chemicus tegen het lijf die zo’n interessant verhaal vertelde, dat ik hem na afloop vroeg of hij niet samen met mij een recept wilde maken. En toen ging het snel.”

Te snel want op een gegeven moment kon Kroos de vraag niet meer bijbenen. „Ik had onder mijn afnemers alleen al twintig winkels. Daar moest ik mee stoppen. Ook omdat ik toen nog niet over een webshop beschikte en alle bestellinkjes via mail en WhatsApp binnenkwamen. Met de meest uiteenlopende verzoeken: die zeep, in die vorm en met dat kleurtje. Toen ik vervolgens bij Gilde Opleidingen ook nog een nieuwe baan kreeg, die van coördinator centrale examens en studentenfaciliteiten. viel het gewoon niet meer te combineren.” 

Toch kon Brigitte Kroos het niet over haar hart verkrijgen om helemaal met B-Natural te stoppen. „Die docent en maatschappelijk werker in me hè. Ik wil gewoon mensen graag helpen. En als je dan mailtjes binnenkrijgt van mensen die alleen maar jouw zeep willen hebben omdat ze dan minder last hebben van eczeem, acne of psoriasis, kun je niet anders dan doorgaan.” Zo was onder haar vaste klanten een sieraden- en bijouteriemaakster uit Tilburg die Brigitte haast smeekte B-Natural voort te zetten. „Dan zou zij mij helpen een webshop op te zetten. Uiteindelijk heb ik daar mee ingestemd en hebben we samen bijna een half jaar aan deze webshop gewerkt. November vorig jaar is die in de lucht gegaan.”

Of het zo moest zijn, kwam Kroos samen met haar man Ronald ook nog in contact met een lokaal Grieks zeepfabriekje. „We raakten op de terugweg van een dagje zwemmen verdwaald met de auto en kwamen door de TomTom op een of ander stoffig landweggetje terecht, waar we op een gegeven moment vanuit het niets een zeepfabriekje zagen. Toen is mijn man op de rem getrapt en zijn we daar een kijkje gaan nemen. Ik zag er niet uit in mijn badkleding maar de vrouw die de deur opendeed nodigde ons uit en we hadden meteen een klik. Zij bleek op exact dezelfde wijze als ik zeep te maken. Zonder korrels. Louter met oliën en natuurlijke ingrediënten en volgens het koude proces waardoor er geen kwaliteit verloren gaat. Sindsdien helpt zij mij bij het produceren van grotere aantallen. En dat is wel fijn, want zeepjes maken vergt ongeveer vijf weken. Inclusief drogen en uitharden.”

Allesreiniger

Het assortiment van B-Natural bestaat inmiddels uit circa twintig verschillende zeepjes. Daarnaast produceert Kroos ook huishoudelijke zeep waarmee klanten zelf wasmiddel of allesreiniger kunnen maken door de zeep te raspen en er heet of warm water aan toe te voegen en – in het geval van het wasmiddel – het een nachtje af te laten koelen. „Daarnaast was er ook vraag naar shampoobars, conditioner en scrubs. Dus die leveren we nu ook. Waarbij we bij de scrubs geen stukjes plastic gebruiken maar maanzaad.”

Want Brigitte Kroos schrijft milieuvriendelijkheid met een hoofdletter. „Ik gebruik alleen plantaardige oliën, geen plastic deeltjes, geen kunstmatige kleurstoffen en geen agressieve parfums. Mijn zeep moet vriendelijk voor de huid en het doucheputje zijn. Zo geef ik hem onder meer kleur en voedende werking mee door het toevoegen van dodezeeklei, groene en roze klei. Ik gebruik eigenlijk alleen loog om de verbinding tussen de oliën te maken maar die lost op tijdens die vijf weken uitharden.” Want Kroos’ zeep moet niet alleen reinigend maar ook voedend en verzorgend zijn, vindt ze, maar ook toegevoegde waarde hebben. Prettig aanvoelen. „Ervoor zorgen dat je lekker in je vel zit doordat je letterlijk de vermoeienissen van de dag van je af spoelt. Zonder dat je na het haren of handen wassen jezelf blijft krabben of kloven in je handen krijgt. Daarbij staat één reep zeep gelijk aan twee of drie flessen. En bij een reep geldt op = op. Dus geen flessen meer in je badkamer waar vaak ook nog restjes in achterblijven. Daarnaast gaat een deel van mijn opbrengst naar het Wereld Natuurfonds, Proefdiervrij en de World Society for Protection of Animals.”

Hoewel het aantal zeepwinkeltjes in winkelstraten sinds ze begon, explosief is toegenomen en ook ketens zoals Lush zich meer en meer op biologische zeep storten, droomt ze er stiekem van ooit met B-Natural haar brood te kunnen verdienen. „Kijk eens hoeveel schoenen- en kledingzaken er in Nederland zijn. Die kunnen toch ook gewoon naast elkaar bestaan? Dat geldt ook voor zeepwinkels. Concurrentie is niet erg. Die houdt je scherp. Tussen al die bestaande zaken is er vast ook nog plek voor mij. Ook omdat klanten steeds meer oog krijgen voor ambachtelijke producten. Gestoeld op specifieke kennis. Niet op snel en machinaal geproduceerde massa. Met elk stukje zeep dat ik verkoop, koop ik dus ook een stukje van mijn eigen droom.”

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.